ČLEN SKUPINY PPF
PPF
Česky
Média Blog Škodovka otevírá novou éru výroby

Škodovka otevírá novou éru výroby

Výrazný nárůst objemu výroby. Právě tohle čeká díky obchodním úspěchům plzeňskou Škodu Transportation. Pro příklady není třeba chodit daleko – velká sériová zakázka na výrobu metra pro Varšavu, kontrakty na tramvaje a elektrické vlaky pro domácí i zahraniční zákazníky. Na nové projekty se firma připravuje i díky stamilionovým investicím do nových technologií. „Otevírá se před námi nová éra produkce škodováckých vozidel,“ říká ředitel Technologie skupiny Škoda Jaromír Urbánek.

Škoda nyní v plzeňském areálu staví nové zázemí za 800 milionů korun, významnou část tvoří nové technologie. Co tahle investice znamená z vašeho pohledu?

Firma výrazně roste, máme velké zakázky, nasmlouvanou spoustu práce na několik let dopředu, to je pro všechny zaměstnance výborná zpráva. Dlouhodobě jsme se připravovali na to, že budeme potřebovat nejen širší výrobní zázemí, ale také nové výkonnější a modernější technologie, abychom zvládli vyrábět výrazně větší množství produktů a to vše ke spokojenosti našich zákazníků.

Konkrétně?

Z hlediska technologie máme dva základní cíle. Tím prvním je větší míra automatizace výroby, tam kde je to možné. A tím druhým je zavádět a neustále zlepšovat technologické a výrobní procesy tak, aby naše výroba byla ve výsledku co nejefektivnější. Zásadní zprávou je, že díky přístupu nového majitele můžeme masivně investovat do nových nejmodernějších zařízení. Na přípravě těchto investic se podílí desítky pracovníků, nejen z oddělení Technologie.

Můžete uvést příklad?

Co se týče automatizace výroby, tak ve Škodovce v Plzni už brzy bude sloužit pro sériovou produkci zcela nové robotické laserové pracoviště na výrobu dílů, ze kterých se skládají rámy podvozků a hrubé stavby drážních vozidel. Je to plně automatizované pracoviště – robot si ze skladovací zóny sám „sáhne“ pro definovaný plech, dělící laser vypálí požadovaný tvar dílu. Takový díl pak následně po potřebné úpravě putuje na pracoviště svařování. Celá linkabyla vyvíjena se švýcarským  renomovaným výrobcem a investiční náklady na linku činí více než 50 milionů korun. Co se týče optimalizace výrobních procesů, tak v současnédobě probíhá měření norem ve všech velkých dceřiných společnostech s cílem nalézt další úspory u často vyráběných celků.

Ovlivňují nové technologie i vývoj samotného vozidla?

Samozřejmě, v současné době například je u jednoho z nových významných sériových projektů dokončován vývoj rámu podvozku a paralelně dochází k vývoji svařovacího robota, který bude svařovat podsestavy tohoto rámu. Je to optimální souběh, kdy Technický úsek vyvíjí produkt a úsekTechnologie vyvíjí pracoviště – samozřejmě společně s cílem dosáhnout maximální efektivity výroby.

Takže ve výsledku výrazné zvýšení kapacity sériové produkce?

Určitě. Vždyť počítáme s tím, že jen v oboru výroby drážních podvozků budeme dělat zhruba čtyřnásobné množství oproti původnímu stavu. Nákup nových technologií bude určitě znamenat zjednodušení práce pro zaměstnance, odpadne řada rutinních operací. Zároveň víme, že potřebujeme zajistit vysokou kvalitu a to bude samozřejmě znamenat odpovědnost každého, kdo se na celém procesu podílí – od projektanta, technologa, až po svářeče, obsluhu strojů až po svářecího inženýra a kvalitáře. Jen tak můžeme naplno využít možnosti, které nám automatizovaná a robotická pracoviště nabízejí.

Automat nezajistí bezchybnost sám…

Určitě. Jde o to, že při automatizované výrobě velkých sérií není velký prostor pro nějaké dodatečné úpravy a opravy během výrobního procesu. Vše musí jít plynule, jednotlivé operace na sebe musejí navazovat. Proto potřebujeme zajistit stabilní, co možná neměnnou kvalitu vyráběných dílů v sérii. Tomu samozřejmě musí odpovídat kvalita vstupního materiálu a velká odpovědnost lidí během celého procesu produkce. Když to zjednoduším, tak nárůst výroby nám pomohou zvládnout roboti, ale kvalitní práce lidí zůstane klíčová.

 Které novinky v oblasti technologie byste ještě zmínil?

Takovou zajímavou oblastí je například 3D tisk. Díky využití téhle technologie už nyní vyrábíme pomůcky pro výrobní procesy, tiskneme sestavy dílů pro vývoj nových vozidel, pracujeme na možnostech produkce materiálu pro sériovou výrobu nebo pro potřeby našeho servisu.

Budou do výroby díky novinkám v technologických procesech zapotřebí nové profese?

Třeba ve výrobě určitě přibydou nové zajímavé pozice. Mnohé zvládnou po zaškolení dnešní zaměstnanci. Posilujeme a posilovat budeme i v inženýrské oblasti. Co ale myslím, že bude do budoucna v profesní oblasti velmi podstatné, bude ještě výraznější kooperace mezi jednotlivými odděleními ve firmě. Sdílení informací v každém okamžiku je nesmírně důležité. Pak určitě zvládneme všechny výzvy, které před sebou máme.

Informace o webu| Právní ujednání| Copyright © 2021 ŠKODA TRANSPORTATION a.s.. All Rights reserved.
Created by Beneš & Michl